waleed montasser
طرح البحر ..شارك براحتك..المدونه مدونتك
طرح البحر..اوعى تغير المدونه


Monday, November 19, 2007

لو عالجيش..فنا خدت الاعفى






لو عالجيش مايهمنيش
عشت الحياه بالطول و العرض يمين و شمال
عملت كل اللى انا عاوزه و اللى ماعوزتوش
دلوقتى بقى جه وقت الجد خلاص يا عيال
انا مالنهارده هكون راجل و هخش الجيش
....................
انا بقى كنت مضايق اوى لما كتبت الكلام ده و كنت حاسس انى هخش الجيش و ابقى عسكرى اد الدنيا بس الحمد لله لما رحت اول فرز فى الزقازيق و الكلام ده كان يوم الاتين اللى فات.........اه ثو انى ... يومها الفجر كتبت القصيده دى
رايح فرز اول
النهاره الاتنين
موافق 12-11
الساعه 4 و نص
و قبل الفجر بدقايق
و معايا احمد مختار
و الولا حوده الرسام
و معانا ملفات ياما
و رايحين لمصير مجهول
خايفين لنروح مانجيش
ماشيين بالخطوه الثابته
و بنتقدم للجيش
.......
و بعد ما دخلنامركز التجنيد و كنا ملبوخين على الاخرمهو اصل احنا مدخلناش الجيش قبل كده و قعدنا نظبط فى الورق و الملفات و ...و هات 3 صور بطاقه على2 شهاده تخرج على واحده فيش جنائى على 3 فيش عسكرى على 4 مش عارف ايه..هيييييييييييييه و فى النهايه خلصنا الملف وهنقف فى الطابور و خد عندك بقى يا سيدى يمين و شمال وطلعو البلا على جتتنا و عند الكشف الطبى...على فكره انا كده بختصر كتيييييير اوى...المهم و عند الكشف الطبى طلعو نى انا و احمد مختار بس اعفاء طبى عشان الطول
ادونا جايزه اقصر 2 فى بورسعيد اما حو ده الفنان بقى معلش خد ترشيح ظابط احتياط ب
سنين و قالولى بعد كده تعالى يوم التلات الجاى الاعفى اللى هو بكره عشان كده كتبت قصيد هنزله بكره ان شاء الله بعد مارجع من الزقازيق و انا معايا الاعفى ان شاء الله
خدت الاعفى
الصحبه اهى قلت و احد و انا و احمد مضايقين
محمود خد ترشيح ظابط و باقله اكل سنتين
و اللهى ما كنت مصدق ان انا بقى هستلم الاعفى
و انى خلاص مش هتجند و محدش هيقوللى يا دفعه
و اهى اخر مره هروحها اصلى كرهت ابو الزقازيق
مافيهاش حاجه تطرى القعده ولا حاجه تبل الريق
رايحين بالقطر رجعنا بيجو و اللهى الشمس كلتنا
و رجعت سجدت و بوست الارض دا مفيش بقى زى بلدنا
و مفيش اجمل من شارعى و مفيش اطيب من بيتنا
راجع بالاعفى انا مبسوط اوى اوى اوى اوى اوى عالاخر
و مفيش اجدع من صاحبى و شارعى و بيتنا يا ناس مالاخر
اعفتى خدتها و انا ماشى بلا داخليه و حربيه
و لا صول يتنك حبه و لا ظابط يغلط فيا
بلا خدمه و زحفو شمس و قهر نهار مع ليل طوابير
فى مكان اثانيه تعدى سنه و الوقت بطىء و كتير
بعد ما خلصت حكايتىانا هاخد ديلى فى سنانى
انا خدت الاعفى فى جيبى و منيش هرجع هنا تانى
......................
وبعد ما خدت الاعفى و ارتحت كنت لسه زعلان على صاحبى ..محمود الدغيدى.. صاحب مدونه اشعه اسلاميه علشان اخد ترشيح ظابط احتياط و لكنه اتصل بيا فى فرز تانى و قاللى انه اخد تاجيل و الحمد لله
حوده خد تاجيل
مبروك يا حوده على التاجيل
فرحان يا عم ومين قدك
لا هتشكى هم ناموس الليل
و لا كان سنه يضيعو من عمرك
حققت رؤياك اهو يا جميل
فاهمنى طبعا و انا فاهمك
من قلبى و اللهى فرحانلك
محمد شلبى








25 comments:

Nani said...

السلام عليكم
شدة وتزول
ربنا معاك

tar7elba7r said...

و عليكو و السلام
يا بنتى انا خدت اعفى
و الحمد لله

4Rasoul Allah said...

بعد السلام والتحيه مبروك الاعفا يا عسليههههه
وانا كمان اخدت التأجيل وهنرجع نعمل اللى عايزنه تانى محدش عايز مننا حاجه
بس مكنش العشم سايبني افرز تانى لوحدى وقاعد تقول هنا الواد حوده الرسام
بس
ولو عالجيش فانا اخدت التأجيل

4Rasoul Allah said...

ألف مبروك يا معلم

Lemonada said...

مبروك يا معلم
في ناس كثير اكيد دلوقتي تاخد الاعفى
بس يا ترى حتعمل اي دلوقتي
حضيع الوقت كدة ولا تستفيد من الوقت دة؟

tar7elba7r said...

متزعلش يا حوده
بس تعرفانا ماكنتش اعرفانك بتحقد علياكده

tar7elba7r said...

يا جدع دنا كاتبلك قصيده لوحدك
يللا يا عم الف مبروك
عل التاجيل
و اشوفك عند انور

tar7elba7r said...

Lemonada
هضيع الوقت طبعا

tar7elba7r said...

بهزر

محمد السلامونى said...

مبروك يا سيدى على الاعفى
وانا عندى لك شغله جامده مساعد انهوااا بتاع المناديل الى عند المعديه

tar7elba7r said...

الله يبارك فيك
و ماشى يا عم
اشتغل
بس انت عارف اللى بينى و بينه
انه
كشرى
مناديلو ورق

tar7elba7r said...

و على العموم
عقبالك
يا صاحب اكبر مكتبه الكترونيه فى عالم المدونات
كله

tar7elba7r said...

و الف مبروك على المدونه يا عم


مبرووووووووووووووووووووووووك

فى القلب said...

اولاً أيه يا عم الجان الجامد ده

ثانيا مبروك لأى حاجه تفرحك

tar7elba7r said...

اولا
انت اللى جامد يا عم
ثانيا
يفرحنى انى اشوفك دايما على المدونه
ثالثا
اللى يفرحك يفرحنى

tar7elba7r said...

انت ليك مكان فى القلب

fathy said...

الف الف مبروك على الاعفى يا ريس
و عقبال ما تتجوز يا صاحبى

fathy said...

و تخلف

يللا يا عم

ابو العربى said...

مبروك ياعم على الاعفه
بس هى اعفه ولا تاجيل

تحياتى

tar7elba7r said...

ماشى يا عم فتحى
سلملى عالنونو اللى عندك
تسلم

tar7elba7r said...

الله يبارك فيك يا باشا
وهى اعفى
انت شكلك كده ماقرتش الموضوع كله
انا ساعات كنت بعمل كده
عقبالك
يا صاحبى

العراف said...

ايه يابنى الى فكرك بالايام دى

tar7elba7r said...

يا بنى
دى كانت من حوالى
15
20 يوم بس

tar7elba7r said...

و بعدين انت لسه صغير عالكلام ده
انت لسه فى ثانويه عامه

tar7elba7r said...

يللا روح ذاكر