waleed montasser
طرح البحر ..شارك براحتك..المدونه مدونتك
طرح البحر..اوعى تغير المدونه


Saturday, December 22, 2007

عيد اضحى سعيد..خروف العيد انتحر..






معلش بقى اتاخرت شويه فى البوست ده بس يللا بقى اهو انا لحقت اكتبه فى اخر يوم العيد يللا مش مشكله انا كاتب
حاجه كده على ما قسم

فى العيد

فى العيد عموما كلنا بنفرح
و الاضحى بقى بالذات له طعم خاص جدا
تطبيق لحد الصبح لميعاد اوان الصلاه
و نصلى عند البحر بين السما فى الخلا
يا اما فى الاستاد لو فتحه بوابته
و يفرشو الكزلاك و نصلى فى الملعب
و زمااااااااااااااااااااااااااان
و زمان فى حاره العيد بنركب البكاش
ولو قالولنل بلاش ده بيخطف الركاب
نعند و بنروحله و نبقى اول ناس
و كاننا قصدين عاوزينه يخطفنا
و تلاقينى وقت الدبيح واقف مشمر كوم
و افرد كفوفى الجوز و اعكهم فى الدم
و اطبع على الحيطه بالخمسه و العشره
و ارسم حاجات هبله و اكتب كمان اسمى
و اخرتها اروح البيت افطر و انام حبه

محمد شلبى

و القصيده دى بقى هديه لصاحبى محمد السلامونى صاحب مدونه بلدى بورسعيد
لانه كان صاحب الفكره

خروف العيد انتحر

خروف العيد انتحر من فوق سطوح بيتنا
مات و انتهى امره و مبقاش حلال دبحه
فسالنا ايه السبب قالولنا لا بعدين
دى حكايه مش وقتها و كلام يطول شرحه
صعبان عليا الخروف لانه كان طيب
مقدرش يصبر راح و اهو ربنا يسامحه
و سيبكو م الحكايات و تعالو نتجمع
نروح لصاحب الخروف نعزيه و نصالحه
و قالو سبب انتحاره كان ازمه نفسيه
و اتارى طلع الخروف سايبلنا و صيه
بيقولنا فيها يا معشر الخرفان
اتوصو بالجزار و استعجلو دبحه

محمد شلبى



27 comments:

tar7elba7r said...

كل عيد و انتو كلكو طيبين و بخير

tar7elba7r said...

و يارب البوست ده يعجبكو اووووووووووى

القلم السكندري said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

ماشاء الله فنان ومبدع ربنا يوفقك
واحلى بوست
وكل سنة وانت طيب
تحياتى ليك

tar7elba7r said...

القلم السكندري
كل سنه و انت اللى طيب و ربنا يخليك على الكلام الحلو ده
سلام يا باشا

tar7elba7r said...

الحريه
انا مش اد الكلام ده
ده كتير بجد

tar7elba7r said...

القلم السكندري
الحريه
مشرفين المدونه بجد
و انا مستنيكو تانى قريب
سلام

محمد السلامونى said...

كل سنه وانت طيب يا شلبى

وزعلت اوى على الخروف الى انتحر وعيزين نعزى فيه
بس حدد الميعاد

Unknown said...

كل سنة وانت طيب

ويارب يكون كان عيد سعيد عليك


(:

حلوه الخروف انتحر دي

tar7elba7r said...

محمد السلامونى
البقاء لله

و معلش صاحب الخروف مات من قهرته
على الخروف

tar7elba7r said...

اسراء
ازيك
عامله ايه
كل سنه و انتى طيبه


و البقيه فى حياتك

tar7elba7r said...

و على العموم
العزا
هيبقى عندى على المدونه
للى عايز ييجى
و يعمل الواجب

و

لا اراكم الله مكروهافى عزيزا لديكم

fathy said...

تعيش و تفتكر يا معلم
و
كل سنه و انت طيب

fathy said...

القصيده الاولى جامده اوى بجد
و كلنا عملنا كده زمان
و عكيناادينا فى الدم
و التانيه دمها خفيف اوى

fathy said...

ياريت تسمحلى اخد القصيده الاولى عندى
ده بعد اذنك يعنى

tar7elba7r said...

يا عم ده شرف ليا

خد كل اللى انت عاوزه
و كل سنه و انت طيب

walaa said...

كل سنه وانت طيب

والعام يكون احلى من هذا العام

hazem nokhala said...

كل يوم اكتشف ان البورسعيديه كلهم انتماء وحب غير عادى لبلدهم بورسعيد .
تحياتى لك ولكل اهلى البورسعيديه .
انا اضفت مدونتك عندى
لان مدونه بمثل هذا الجمال تستحق ان تضاف


دى مدونتى لو حبيت تشرفنى

المصرى البورسعيدى
http://hazemnokhala.blogspot.com/

tar7elba7r said...

ولاء
كل سنه و انتى طيبه
و مشرفانى فى المدونه بجد

tar7elba7r said...

ده شرف ليا يا باشا بجد
يابن بلدى يا جميل
انا كمان ضفتك عندى
و
تحيا بورسعيد

فرقه طرح البحر said...

edwrwrfwefe

tar7elba7r said...

ماشى يا عم
ز انت طيب

almowazaf masry said...

مدونة جميلة وسعيد بوجود شاب بورسعيدي موهوب زيك وياري تشرفني بالزيارة
http://almowzaf.blogspot.com
وانا حاضيف لينك ليك عندي ان شاء الله

almowazaf masry said...

مدونة جميلة وانا ضفت ليك لينك عندي
انا من بورسعيد برده

tar7elba7r said...

يا باشا
ده شرف ليا
و بورسعيد كلها جدعان
و انا هضيف اللينك بتاعك عندى اللوقتى اهو

و كل سنه و انت طيب

Unknown said...

ايه الشغل الجامد ده
مدونه جباره بجد
هاعدي تاني واقرا

tar7elba7r said...

يا عم ربنا يخليك
و تشرف فى اى وقت
سلام مؤقت